Please someone reply from gurbani point of view?
Recently i have been involved in a discussion involving the namdhari community. My understanding is they are not aligned to Sikhi as they have their own set guidelines/maryada. The biggest point here is the namdhari community believe in a living guru? For sikhs its the sri guru granth sahib but for them thats not the case and they hand the guruship to a human.
Their marriage ceremonies also differ from anand karaj such as going around the fire? How can they say they are sikhs?
They keep going on about the great things they do and how they follow guru nanak dev jis teachings. And how we mainstream sikhs exclude them. But study them closely …. There are a lot of things they do which are not inline with sikhi?
like to have an input from the experts (in english please).
Namdhari sect, an offshoot of Sikhism, is reported to have been founded in the 18th century by Bhai Balak Singh and Bhai Ram Singh.
However, Dr. Ganda Singh, a renowned Sikh historian, had written and published a book “Kukian di Vithya – Vol. 1” in 1944. The second edition of the book was published in 1946 in which Dr. Ganda Singh had added some more letters written by Bhai Ram Singh to his followers asking them to desist from calling him a Guru and to follow the teachings of Guru Granth Sahib.
It appears from the facts indicated by Dr. Ganda Singh that the sect is the handiwork of some vested interests, who had their own axe to grind.
You can read the book by clicking on the link below:-
https://archive.org/details/KukianDiVithyaDr.GandaSingh/page/n3/mode/1up
The book is, however, in Punjabi. You can even download the book from Sikh Book Club, free of cost. If you so desire, the undersigned can send you the book on WhatsApp. It will, however, not be possible to send the book on email as the size is more than 25 MB.
Please start learning Punjabi and Gurmukhi Script. Otherwise you will never get clarified with the translated version.
ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਕਦੇ ਵੀ ਕਿਸੇ ਉਪਰ ਆਪਣੀ ਵੀਚਾਰਧਾਰਾ ਜਬਰਦਸਤੀ ਨਹੀਂ ਥੋਪੀ ਹੈ। ਸਭ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਵੀਚਾਰ ਦੱਸੇ ਹਨ, ਜੇ ਪਸੰਦ ਆਵੇ ਤਾਂ ਅਪਨਾ ਲਓ ਨਹੀਂ ਤਾਂ ਉਸ ਦੀ ਮਰਜੀ।
ਮਾਰੂ ਵਾਰ ਮਹਲਾ ੩ ॥ ੴ ਸਤਿਗੁਰ ਪ੍ਰਸਾਦਿ ॥ ਸਲੋਕੁ ਮਃ ੧ ॥ ਵਿਣੁ ਗਾਹਕ ਗੁਣ ਵੇਚੀਐ ਤਉ ਗੁਣੁ ਸਹਘੋ ਜਾਇ ॥ ਗੁਣ ਕਾ ਗਾਹਕੁ ਜੇ ਮਿਲੈ ਤਉ ਗੁਣੁ ਲਾਖ ਵਿਕਾਇ ॥ ਗੁਣ ਤੇ ਗੁਣ ਮਿਲਿ ਪਾਈਐ ਜੇ ਸਤਿਗੁਰ ਮਾਹਿ ਸਮਾਇ ॥ ਮੁੋਲਿ ਅਮੁੋਲੁ ਨ ਪਾਈਐ ਵਣਜਿ ਨ ਲੀਜੈ ਹਾਟਿ ॥ ਨਾਨਕ ਪੂਰਾ ਤੋਲੁ ਹੈ ਕਬਹੁ ਨ ਹੋਵੈ ਘਾਟਿ ॥੧॥ (੧੦੮੬-੧੦੮੭)
We can take the horse to the pond, but we cannot make him drink
ਸਾਡਾ ਫਰਜ ਹੈ ਦੂਸਰਿਆਂ ਨੂੰ ਸਮਝਾਣਾਂ ਤੇ ਸਹੀ ਰਸਤਾ ਦੱਸਣਾ, ਜੇ ਕੋਈ ਸਮਝ ਲੈਂਦਾ ਹੈ ਤਾਂ ਠੀਕ ਹੈ, ਨਹੀਂ ਤਾਂ ਉਹ ਆਪਣੇ ਕਰਮਾਂ ਅਨੁਸਾਰ ਨਤੀਜੇ ਭੁਗਤੇਗਾ।
ਜਬ ਲਗੁ ਦੁਨੀਆ ਰਹੀਐ ਨਾਨਕ ਕਿਛੁ ਸੁਣੀਐ ਕਿਛੁ ਕਹੀਐ ॥ ਭਾਲਿ ਰਹੇ ਹਮ ਰਹਣੁ ਨ ਪਾਇਆ ਜੀਵਤਿਆ ਮਰਿ ਰਹੀਐ ॥੫॥੨॥ (੬੬੧)
ਸਾਨੂੰ ਪਹਿਲਾਂ ਆਪ ਸਹੀ ਰਸਤਾ ਸਮਝਣਾ ਹੈ।
ਤੇਰਾ ਜਨੁ ਨਿਰਤਿ ਕਰੇ ਗੁਨ ਗਾਵੈ ॥ ਰਬਾਬੁ ਪਖਾਵਜ ਤਾਲ ਘੁੰਘਰੂ ਅਨਹਦ ਸਬਦੁ ਵਜਾਵੈ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥ ਪ੍ਰਥਮੇ ਮਨੁ ਪਰਬੋਧੈ ਅਪਨਾ ਪਾਛੈ ਅਵਰ ਰੀਝਾਵੈ ॥ ਰਾਮ ਨਾਮ ਜਪੁ ਹਿਰਦੈ ਜਾਪੈ ਮੁਖ ਤੇ ਸਗਲ ਸੁਨਾਵੈ ॥੨॥ (੩੮੧)
ਅਸੀਂ ਦੂਸਰਿਆਂ ਨੂੰ ਇਸ ਲਈ ਨਹੀਂ ਸਮਝਾ ਸਕਦੇ, ਕਿਉਂਕਿ ਸਾਡੇ ਵਿਚੋਂ ਬਹੁਤ ਸਾਰ ਖੁਦ ਭਟਕੇ ਪਏ ਹਨ।
ਜਿਥੈ ਸੁ ਵਸਤੁ ਨ ਜਾਪਈ ਆਪੇ ਵਰਤਉ ਜਾਣਿ ॥ ਨਾਨਕ ਗਾਹਕੁ ਕਿਉ ਲਏ ਸਕੈ ਨ ਵਸਤੁ ਪਛਾਣਿ ॥੨॥ (੯੫੪)
ਅਸੀਂ ਜਿਆਦਾਤਰ ਜੋ ਦੂਸਰੇ ਲੋਕਾਂ ਜਾਂ ਧਰਮਾਂ ਤੋਂ ਸੁਣਦੇ ਹਾਂ, ਉਹੀ ਅੱਖਾ ਮੀਟ ਕੇ ਅਪਨਾ ਲੈਂਦੇ ਹਾਂ। ਜੋ ਵੀ ਕੋਈ ਪ੍ਰਚਾਰਕ ਕੁਝ ਕਹਿੰਦਾ ਹੈ, ਤਾਂ ਸਾਡਾ ਫਰਜ ਹੈ, ਕਿ ਉਸ ਨੂੰ ਗੁਰੂ ਗਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਵਿਚ ਅੰਕਿਤ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਕਸਵਟੀ ਤੇ ਸਮਝੀਏ, ਪਰਖੀਏ ਤੇ ਫਿਰ ਆਪਣੇ ਜੀਵਨ ਵਿਚ ਅਪਨਾਈਏ। ਜਿਸ ਦਿਨ ਅਸੀਂ ਖੁਦ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਸਹੀ ਰਸਤਾ ਸਮਝ ਕੇ ਅਪਨਾ ਲਵਾਂਗੇ, ਉਸ ਦਿਨ ਅਸੀਂ ਦੂਸਰਿਆਂ ਨੂੰ ਵੀ ਸਮਝਾਉਂਣ ਜੋਗੇ ਹੋ ਜਾਵਾਂਗੇ।
ਗੁਰਸਿਖ ਮੀਤ ਚਲਹੁ ਗੁਰ ਚਾਲੀ ॥ ਜੋ ਗੁਰੁ ਕਹੈ ਸੋਈ ਭਲ ਮਾਨਹੁ ਹਰਿ ਹਰਿ ਕਥਾ ਨਿਰਾਲੀ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥ (੬੬੭)
ਗੁਰਮਤਿ ਦੀ ਖੋਜ ਸਬੰਧੀ ਹੋਰ ਵਿਸ਼ਿਆਂ ਤੇ ਜਾਣਕਾਰੀ ਹਾਸਲ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਰਪਾ ਕਰਕੇ ਇਸ ਲਿੰਕ ਤੇ ਕਲਿਕ ਕਰੋ ਜੀ
Please visit this website to get more information about research on Gurbani.
https://gurmat-research.com/