i love Sikhism so much and I want to convert to sikhi but I can't live without worshipping of only Ram and by listening various Religious preachers of sikhi idol worshipping is prohibited ? answer pls
i love Sikhism so much and I want to convert to sikhi but I can't live without worshipping of only Ram and by listening various Religious preachers of sikhi idol worshipping is prohibited ? answer pls
Share
Respected Brother/Sister,
Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh!
The Guru Granth Sahib starts with Jap Baani of First Guru Person, Guru Nanak Sahib, and the Baani starts with, what is called Mool Mantar, which defines the attributes of the One God (Akalpurakh), with whom a person can become one, with the help of Shabad Guru:-
ੴ (Ik Onkar) (One Universal Creator God);
ਸਤਿ ਨਾਮੁ (Sat Naam) (The Name Is Truth);
ਕਰਤਾ ਪੁਰਖੁ (Karta Purakh) (Creative Being Personified);
ਨਿਰਭਉ (Nirbhau) (No Fear);
ਨਿਰਵੈਰੁ (Nirvair) (No Enmity or Hatred),
ਅਕਾਲ ਮੂਰਤਿ (Akal Moorat) (Image of the undying);
ਅਜੂਨੀ (Ajuni) (Beyond Birth);
ਸੈਭੰ (Saibhang) (Self-existstant);
ਗੁਰ ਪ੍ਰਸਾਦਿ (Gur Parsad) (By Guru’s Grace).
Therefore, the First Guru Person, Guru Nanak Sahib, himself had made it very clear, in the very beginning of the Guru Granth Sahib, that there is one creator God. Therefore, the Gurbani doesn’t leave any scope for any other God.
Further, the undersigned is quoting two Pangtis from Guru Granth Sahib, which make it absolutely clear that Guru ka Shabad is Guru ki Moorti (Idol) in Sikhism and there is no place for worship of images and statues in Sikhism:-
ਗੋਂਡ ਮਹਲਾ ੫ ॥ ਗੁਰ ਕੀ ਮੂਰਤਿ ਮਨ ਮਹਿ ਧਿਆਨੁ ॥ ਗੁਰ ਕੈ ਸਬਦਿ ਮੰਤ੍ਰੁ ਮਨੁ ਮਾਨ ॥ ਗੁਰ ਕੇ ਚਰਨ ਰਿਦੈ ਲੈ ਧਾਰਉ ॥ ਗੁਰੁ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮੁ ਸਦਾ ਨਮਸਕਾਰਉ ॥੧॥
ਪਦਅਰਥ: ਗੁਰ ਕੀ ਮੂਰਤਿ = ਗੁਰੂ ਦਾ ਸ਼ਬਦ = ਰੂਪ ਮੂਰਤੀ। ਗੁਰ ਕੀ ਮੂਰਤਿ ਧਿਆਨੁ = ਗੁਰੂ ਦੇ ਸ਼ਬਦ = ਰੂਪ ਮੂਰਤੀ ਦਾ ਧਿਆਨ। ਗੁਰ ਕੈ ਸਬਦਿ = ਗੁਰੂ ਦੇ ਸ਼ਬਦ ਦੀ ਰਾਹੀਂ। ਮੰਤ੍ਰੁ = ਨਾਮ = ਮੰਤ੍ਰ। ਮਾਨ = ਮੰਨਦਾ ਹੈ। ਰਿਦੈ = ਹਿਰਦੇ ਵਿਚ। ਲੈ = ਲੈ ਕੇ। ਧਾਰਉ = ਧਾਰਉਂ, ਮੈਂ ਧਾਰਦਾ ਹਾਂ।੧।
Now coming to Bhagat Namdev ji. Please read the following stanza from his Shabad at Panna 525 of Guru Granth Sahib:+
ਏਕੈ ਪਾਥਰ ਕੀਜੈ ਭਾਉ ॥ ਦੂਜੈ ਪਾਥਰ ਧਰੀਐ ਪਾਉ ॥ ਜੇ ਓਹੁ ਦੇਉ ਤ ਓਹੁ ਭੀ ਦੇਵਾ ॥ ਕਹਿ ਨਾਮਦੇਉ ਹਮ ਹਰਿ ਕੀ ਸੇਵਾ ॥੪॥੧॥ {ਪੰਨਾ 525}
ਅਰਥ: (ਕਿਆ ਅਜਬ ਗੱਲ ਹੈ ਕਿ) ਇਕ ਪੱਥਰ (ਨੂੰ ਦੇਵਤਾ ਬਣਾ ਕੇ ਉਸ) ਨਾਲ ਪਿਆਰ ਕੀਤਾ ਜਾਂਦਾ ਹੈ ਤੇ ਦੂਜੇ ਪੱਥਰਾਂ ਉੱਤੇ ਪੈਰ ਧਰਿਆ ਜਾਂਦਾ ਹੈ। ਜੇ ਉਹ ਪੱਥਰ (ਜਿਸ ਦੀ ਪੂਜਾ ਕੀਤੀ ਜਾਂਦੀ ਹੈ) ਦੇਵਤਾ ਹੈ ਤਾਂ ਦੂਜਾ ਪੱਥਰ ਭੀ ਦੇਵਤਾ ਹੈ (ਉਸ ਨੂੰ ਕਿਉਂ ਪੈਰਾਂ ਹੇਠ ਲਤਾੜੀਦਾ ਹੈ? ਪਰ) ਨਾਮਦੇਉ ਆਖਦਾ ਹੈ (ਅਸੀ ਕਿਸੇ ਪੱਥਰ ਨੂੰ ਦੇਵਤਾ ਥਾਪ ਕੇ ਉਸ ਦੀ ਪੂਜਾ ਕਰਨ ਨੂੰ ਤਿਆਰ ਨਹੀਂ) , ਅਸੀ ਤਾਂ ਪਰਮਾਤਮਾ ਦੀ ਬੰਦਗੀ ਕਰਦੇ ਹਾਂ।੪।੧।
In this stanza Bhagat ji is guiding that you make one stone as your deity and love him whereas on another stone you put your feet. If that stone is a deity then this stone is also a deity. Finally, he is concluding that he is not ready to worship any stone deity, rather he worships Parmatma.
Now please read just one Pangti from a Shabad of Bhagat Dhanna ji, located at Panna 487 of Guru Granth Sahib in which Bhagat ji is conveying that he has been able to find real Prabhu in Gurbani and merged with him:-
ਧੰਨੈ ਧਨੁ ਪਾਇਆ ਧਰਣੀਧਰੁ ਮਿਲਿ ਜਨ ਸੰਤ ਸਮਾਨਿਆ ॥੪॥੧॥ {ਪੰਨਾ 487}
ਅਰਥ: ਮੈਂ ਧੰਨੇ ਨੇ ਭੀ ਉਸ ਪ੍ਰਭੂ ਦਾ ਨਾਮ-ਰੂਪ ਧਨ ਲੱਭ ਲਿਆ ਹੈ ਜੋ ਸਾਰੀ ਧਰਤੀ ਦਾ ਆਸਰਾ ਹੈ; ਮੈਂ ਧੰਨਾ ਭੀ ਸੰਤ ਜਨਾਂ ਨੂੰ ਮਿਲ ਕੇ ਪ੍ਰਭੂ ਵਿਚ ਲੀਨ ਹੋ ਗਿਆ ਹਾਂ।4।1।
Therefore, for Sikhs, Gurbani itself is Guru’s idol and they are to take knowledge from teachings of Guru Granth Sahib. This is the reason that there is no place for treating stone idols as deities and worshipping the same.
Hope it helps. If you have any further questions, please do ask. If you find any deficiencies, please point out the same, for improvement in future.
Regards,
Your Brother
My heart got broken after reading this brother I have a Great affection with Sikhism But I can’t be a Sikh Because idol worship is a sin ? am I right brother .. ?
If one feels happy with worshipping stone idols, he/she can continue with the same but in Sikhi there is no scope for idol worship.
ਠੀਕ ਕਿਹਾ ਵੀਰ ਜੀ ਗਿਆਨ ਵਾਲੇ ਪਾਸੇ ਨਹੀਂ ਆਨਾ ਇਨ੍ਹਾਂ ਨੇ। ਗੁਰਬਾਣੀ ਰਾਮ ਨੂੰ ਮੰਨਦੀ ਹੈ ਪਰ ਜੋਂ ਘੱਟ (ਹਿਰਦੇ) ਵਿਚ ਵੱਸ ਰਿਹਾ। ਹਾਂ ਪਰ ਉਹ ਨਿਰਾਕਾਰ ਹੈ ਸੋ ਉਸਦਾ ਨਾਮ ਵੀ ਨਹੀਂ । ਜਿਸਨੂੰ ਦਸਮ ਪਿਤਾ ।।ਨਮਸਤੰ ਅਨਾਮੇ ॥ ਕਹਿ ਰਹੇ ਨੇ ਕਿਉਕਿ ਜਦੋਂ ਰਚਨਾ ਨਹੀਂ ਸੀ ਓਸ ਦੌਰਾਨ ਕਿਸੇ ਦਾ ਨਾਮ ਵੀ ਨਹੀਂ ਸੀ। ਨਾਮ ਤਾਂ ਉਸ ਦੇ ਗੁਨ ਯਾ ਜਿਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਸਾਡੇ ਉੱਤੇ ਉਪਕਾਰ ਕਰ ਰਹਿਆ ਓਦਾ ਦੇ ਹੀ ਰੱਖ ਦਿੱਤੇ ਭਗਤ ਜਨਾਂ ਨੇ। ਜਿਵੇਂ ਗੋਬਿੰਦ,ਰਾਮ,ਠਾਕੁਰ। ਹੁਣ ਹਿੰਦੂਆ ਵੀਰਾਂ ਲਈ ਸਮਜਣ ਦੀ ਕੋਸ਼ਿਸ਼ ਕਰਨ ਕਿ ਰਾਮ ਬਾਹਰ ਨਹੀਂ ਸਾਡੇ ਅੰਦਰ ਹੀ ਐ।
Veer Ji, please read this book. This book has all the answers to your questions: https://www.sikhroots.com/downloads/books/212-autobiography-of-bhai-rama-singh-ji-english/file
Also read bani of various Bhagats in SGGS who were from Hindu dharam.