I’m a new mother.
my mother in law said I can’t go out for 40 days.
I personally don’t believe in such rules.
What is the significance of 40 days after birth.
I respect my mother in law.
But what do our scriptures say about this?
I’m feeling so confused.
NEW MOTHER/BIRTH/40 DAYS
Share
Respected ਭੈਣ ਜੀ, ਆਪ ਜੀ ਨੇ ਬਹੁਤ ਹੀ ਵਧੀਆ ਅਤੇ relevant question ਕੀਤਾ ਹੈ।ਜੋ ਵੀਰ ਜੀ ਅਤੇ ਭੈਣ ਜੀ ਨੇ ਉਪਰ ਜੁਆਬ ਦਿੱਤੇ ਹਨ ਉਹ ਤਾਂ ਬਹੁਤ ਸਪੱਸ਼ਟ ਹਨ ਪਰ ਪਹਿਲੇ ਸਮਿਆਂ ਵਿੱਚ ਜਦੋਂ ਬੱਚਾ ਪੈਦਾ ਹੁੰਦਾ ਸੀ ਤਾਂ ਉਸ ਘਰ ਵਿੱਚ ਸੂਤਕ ਮੰਨਿਆ ਜਾਂਦਾ ਸੀ ਮਤਲਬ ਉਹ ਘਰ 13 ਦਿਨਾਂ ਲਈ ਅਪਵਿੱਤਰ ਮੰਨਿਆ ਜਾਂਦਾ ਸੀ ਕੁੱਝ ਲੋਕ ਇਸ ਨੂੰ ਜਿਆਦਾ ਵੀ ਮੰਨਦੇ ਸਨ।ਅਤੇ ਅੱਜ ਵੀ ਸਾਡੇ ਬਹੁਤ ਲੋਕਾਂ ਵਿੱਚ ਇਹ ਭਰਮ ਕਿਸੇ ਨ ਕਿਸੇ ਰੂਪ ਵਿੱਚ ਜੀਊਂਦਾ ਹੈ।ਪਰ ਧੰਨ ਧੰਨ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਵਿੱਚ ਇਸ ਬਾਰੇ ਬਹੁਤ ਸ਼ਪੱਸ਼ਟ ਸਮਝਾਇਆ ਹੈ
ਜਲਿ ਹੈ ਸੂਤਕ ਥਲਿ ਹੈ ਸੂਤਕ ਸੂਤਕ ਉਪਤਿ ਹੋਈ।।
ਜਨਮੇ ਸੂਤਕ ਮੂਏ ਫੁਨਿ ਸੂਤਕੁ ਸੂਤਕ ਪਰਜ ਬਿਗੋਈ।।(ਭਗਤ ਕਬੀਰ ਜੀ ਅੰਕ 331)
ਜਾਂ ਆਸਾ ਕੀ ਵਾਰ ਵਿੱਚ ਵੀ ਬਹੁਤ ਸਪੱਸ਼ਟ ਦੱਸਿਆ ਹੈ। ਕਿਸੇ ਵੀ ਗੱਲ ਦਾ ਕੋਈ ਵਹਿਮ ਭਰਮ ਨਹੀਂ ਕਰਨਾ ਜੋ ਵੀ ਹੋ ਰਿਹਾ ਹੈ ਸਭ ਉਸ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਦੇ ਹੁਕਮ ਵਿੱਚ ਹੋ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਬਾਕੀ ਸਾਫ ਸਫਾਈ ਅਤੇ ਅਰਾਮ ਦੀ ਗੱਲ ਉਹ ਅਲੱਗ ਹੈ। ਬਾਕੀ ਜੇਕਰ ਤੁਸੀਂ ਹੋਰ ਜਿਆਦਾ ਸ਼ਪੱਸ਼ਟ ਸਮਝਣਾ ਚਾਹੁੰਦੇ ਹੋ ਤਾਂ ਰਹਿਤ ਮਰਿਆਦਾ ਦੀ ਛੋਟੀ ਜਿਹੀ ਕਿਤਾਬ ਹੈ ਜੋ SGPC ਵਲੋਂ ਛਪਦੀ ਹੈ ਉਸ ਵਿੱਚ ਜਨਮ ਸੰਸਕਾਰ ਖੋਲ੍ਹ ਕੇ ਪੜ੍ਹ ਲਉ ਆਪ ਜੀ ਨੂੰ ਬਿਲਕੁਲ ਸ਼ਪੱਸ਼ਟ ਹ ਜਾਵੇਗਾ ਜੀ।
Respected Bhain Ji, you have asked a very good and relevant question. The answers given by Veer ji and Bhain ji above are very clear but in earlier times when a child was born, it was considered not to go to that house, as it was considered unclean and unholy for 13 days. Some people even considered it more than others. And even today this illusion lives on in many of our people in one form or another. But Dhan Dhan Guru Granth Sahib Ji has explained this very clearly
ਜਲਿ ਹੈ ਸੂਤਕ ਥਲਿ ਹੈ ਸੂਤਕ ਸੂਤਕ ਉਪਤਿ ਹੋਈ।।
ਜਨਮੇ ਸੂਤਕ ਮੂਏ ਫੁਨਿ ਸੂਤਕੁ ਸੂਤਕ ਪਰਜ ਬਿਗੋਈ।।(ਭਗਤ ਕਬੀਰ ਜੀ ਅੰਕ 331)
Or Asa Ki Vaar is also very clear. Don’t have any superstitious illusions about anything. Everything that is happening is happening under the Hukam of Akal Purakh. The rest of the cleanliness and comfort is different. The rest, if you want to understand more clearly, then there is a small book of Rehat Maryada which is published by SGPC. Open the birth rites (Janam sanskaar) in it and read it.
As far as I know it is a cultural norm, nothing to do with Sikhism. In good old days when women were always busy doing chores in and out of the house, this was a good time to give them rest and recuperate after child birth.
I do not think anything is written about this matter in SGGS Ji. Scientifically it is good for a new Mom to avoid going out for some time as the immune system of the newborn is still developing and it is better for the new Mom to prevent herself from getting exposed to foreign invaders/ germs.
There is no such condition mentioned in Gurbani. All these restrictions are depending upon the requirements and situation. Olden days much medical facilities were not available, hence people used to follow this rule of 40 days.
Even different hospitals discharge after different days depending upon health and other requirements.
Purpose is the health and safety of the child and mother.
ਮਾਤ ਗਰਭ ਤੁਮ ਹੀ ਪ੍ਰਤਿਪਾਲਕ ਮ੍ਰਿਤ ਮੰਡਲ ਇਕ ਤੁਹੀ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥- 1215
Both before birth and after birth, the Hukam of Akal Purkh i.e laws are nature are going to operate.
Hence, we need to understand His Hukam applicable at physical and mental level for the health and safety of the child and mother.